Kancelaria Adwokacka Prawa Rodzinnego specjalizująca się w prawie rozwodowym i rodzinnym w Trójmieście , wspiera specjalistów IWRD oraz osoby korzystające ze szkoleń w IWRD i zajmujące się dziećmi ze spektrum autyzmu, w przypadku konieczności rozwiązania zagadnień i problemów prawnych dotyczących tych dzieci, oraz ich rodziców i dziadków. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie problemów prawnych rodzin w których znajdują się dzieci ze spektrum autyzmu, bardzo ważna jest znajomość uwarunkowań psychologicznych i terapeutycznych dotyczących tych dzieci, ponieważ pomaga to podjąć najlepszą możliwą decyzję zgodnie z dobrem dziecka. Bardzo ważne jest, aby adwokat rozumiał zarówno sytuację dziecka jak i rodziców oraz wymogi terapii.
Od 2017 roku Instytut Wspomagnia Rozwoju Dziecka ściśle współpracuje z Instytem Psychologii, Wydziałałem Nauk Społecznych Uniwerystetu Gdańskiego. Aktualnie są realizowane dwa kierunki studiów podyplomowych dla absolwentów psychologii, pedagogiki lub pedagogiki specjalnej, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne:
W 2021 roku współpraca ta zaowocowała stworzeniem Certyfikatu Analityka Zachowania mającego na celu kształcenie nauczycieli na najwyższym, europejskim poziomie, a w konsekwencji poprawienie jakości pomocy i terapii świadczonej dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie internetowej Certyfikatu Analityka Zachowania oraz na stronie studiów podyplomowych ze Stosowanej Analizy Zachowania Uniwersytetu Gdańskiego.
Uwaga! Rekrutacja na kolejną edycję studiów ze Stosowanej Analizy Zachowania na Uniwersytecie Gdańskim na rok akademicki 2023/2024 ruszy w marcu 2023 roku. Zapraszamy!
Studia SAZ są dedykowane dla:
Na studia przyjmowani są absolwenci studiów magisterskich na kierunkach:
Absolwenci innych kierunków studiów magisterskich, posiadający przygotowanie pedagogiczne proszeni są o indywidualny kontakt z kierownictwem SAZ na mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Program studiów został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board.
Studia posiadają status studiów kwalifikacyjnych. Ich ukończenie wiąże się z uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjno-terapeutycznych z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami rozwojowymi (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2019 r., Dz.U. 2019 poz. 465), pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów dotyczących kwalifikacji kadry w danej placówce (np. uprawnienia nauczycielskie).
Możliwość praktyk w placówkach zajmujących się terapią zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Wykładowcy to eksperci łączący wiedzę teoretyczną z praktyką.
Uczymy metod, których skuteczność potwierdzona jest badaniami naukowymi (evidence-based practice).
Po spełnieniu określonych wymagań, istnieje możliwość uzyskania Certyfikatu Analityka Zachowania i wpisania na listę Terapeutów – Certyfikowanych Analityków Zachowania.
Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oprócz tego, że diagnozuje autyzm, szkoli specjalistów, prowadzi terapię, to również aktywnie prowadzi badania naukowe nad skutecznością terapii autyzmu (w tym Zespołu Aspergera) metodą zwaną pozytywnym nurtem Stosowanej Analizy Zachowania. Wyniki publikowane są w periodykach o światowej renomie. Dzięki tym działaniom Fundacja IWRD ma swój wkład w zwiększenie skuteczności terapii autyzmu u dzieci.
Buffington Townsend, D., Brothers, Kevin J. , MacDuff, Gregory S., Freeman, A., Fry, Ch., Rozenblat, E., DeFeo, D., Budzinska, A., Ruta-Sominka, I., Birkan, B., Hall, L. J., Krantz, Patricia J., McClannahan, Lynn E. 2024), System Components and Outcome Data from High-Quality Service Delivery Organizations, Behavior Analysis in Practice.
https://doi.org/10.1007/s40617-023-00898-7
Wójcik, M., Eikeseth, S., Ferreira Eikeseth, F., Budzinska, E., Budzińska, A. (2023). A Comparison Controlled Study Examining Outcome for Children With Autism Receiving Intensive Behavioral Intervention (IBI), Behavioral Modification, 0(0).
https://doi.org/10.1177/01454455231165934
Lubomirska, A., Eldevik, S., Eikeseth, S., Budzińska, A. (2023). Teaching the First Component of Social Referencing to Preschoolers with Autism. Reacting to New and Missing Objects in the Environment International, Electronic Journal of Elementary Education, Pages: 87-96.
https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/1968/607
Keenan, M., Dillenburger, K., Konrad, M. H., Debetencourt N., Vuksan, R., Kourea, L., Pancocha, K., Kingsdorf, S., Brandtberg, H.J., Ozkan, N., Abdelnour, H., Da Costa-Meranda, M., Schuldt, S., Mellon, R., Herman, A., Tennyson, A., Ayvazo, S., Moderato, P., Attard, N., Schenk, J., Budzinska, A., Virues-Ortega, J., Roll-Pettersson, L., Strömberg, D., Wirth, S., Escané, C., Glaus-Stuessi, E., Moskalets,. A. & Gallagher, S. (2022).
Professional Development of Behavior Analysts in Europe: A Snapshot for 21 Countries. Behavior Analysis in Practice.
https://doi.org/10.1007/s40617-022-00754-0
Domańska, L., Wójcik M., Eikeseth S. (2022). Teaching nonvocal children with autism to request missing items. Behavioral Interventions, 1-17.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bin.1888
Lubomirska, A., Eldevik S., Eikeseth, S., Riis, S., Budzińska, A. (2022). The development and validation of the social referencing observation scale as a screening instrument for autism spectrum disorder. Behavioral Interventions, 37(4), 1043-1057.
https://doi.org/10.1002/bin.1894
Lubomirska, A., Eldevik, S., Eikeseth, S., Strømgren, B., Budzińska, A. (2021), The social referencing observation scale (soros) for children: scale development and reliability. Behavioral Interventions, 36, 635-651.
https://doi.org/10.1002/bin.1789
Ruta-Sominka, I., Budzińska, A., (2021). Using the application friendly schedule on a tablet to promote independence in children with autism spectrum disorder. International Journal of Research in E-Learning, 2020, 6(2), 1-18.
https://doi.org/10.31261/IJREL.2020.6.2.07
Wójcik, M., Eikeseth, S., Eldevik, S., Budzińska, A. (2020). Teaching children with autism to request items using audio scripts, interrupted chain procedure and sufficient exemplar training. Behavioral Interventions, 36(2), 40-57.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bin.1761
Budzińska, A. (2020).Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców. GWP.
https://www.gwp.pl/skuteczna-terapia-dziecka-z-autyzmem-praktyczny-poradnik-dla-terapeutow-i-rodzicow.html
Landowska, A., Wróbel, M., Budzińska, A., Ruta-Sominka, I. (2017). Przyjazne aplikacje dla dzieci z autyzmem – e-edukacja na poziomie przedszkolnym. EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej, 2(14), 13-27.
https://mostwiedzy.pl/publication/download/1/przyjazne-aplikacje-dla-dzieci-z-autyzmem-e-edukacja-na-poziomie-przedszkolnym_18600.pdf
Landowska, A., Wróbel, M., Budzińska, A., Ruta-Sominka, I. (2016). Friendly applications: supporting education of children with autism . ELearning Excellence Awards: An Anthology of Case Histories. ed. Dan Remenyi Reading: Academic Conferences and Publishing International Limited, 105-117.
https://mostwiedzy.pl/pl/publication/friendly-applications-supporting-education-of-children-with-autism,138636-1
Budzińska, A., Lubomirska, A., Wójcik, A., Krantz, P. J., McClannahan, L. (2014). Use of scriptc and scripts-fading procedures and activity schedules to develop spontaneous social interaction in a three-year-old girl with autism. Health Psychology Report, Volume 2(1), 67-71.
http://www.termedia.pl/Use-of-scripts-and-script-fading-procedures-and-activity-schedules-to-develop-spontaneous-social-interaction-in-a-three-year-old-girl-with-autism,74,22764,1,1.html
Budzińska, A., Wójcik, M., (2012). Promoting the generalization of verbal behaviors in autistic child. Acta Neuropsychologica, 10(2): 307–327.
http://jml2012.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=1008252
Budzińska, A., Wójcik, M. (2010). Teaching verbal behaviors to a four-year-old autistic boy using techniques of applied behavior analysis. Acta Neuropsychologica, 8(2) 181–195.
http://jml2012.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=932781
Budzińska, A., Wójcik, M., (2010). Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi. Wydawnictwo Harmonia.
Budzińska, A., Lubomirska, A. (2009). Analysis techniques in reducing self-injurious behaviours in a three-year-old autistic girl, Acta Neuropsychologica, 7(3): 196-209.
http://1035.indexcopernicus.com/abstracted.php?icid=903542&level=5
Polecamy także publikacje rekomendowane przez PCDI: http://pcdi.org/publications/