Kancelaria Adwokacka Prawa Rodzinnego specjalizująca się w prawie rozwodowym i rodzinnym w Trójmieście , wspiera specjalistów IWRD oraz osoby korzystające ze szkoleń w IWRD i zajmujące się dziećmi ze spektrum autyzmu, w przypadku konieczności rozwiązania zagadnień i problemów prawnych dotyczących tych dzieci, oraz ich rodziców i dziadków. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie problemów prawnych rodzin w których znajdują się dzieci ze spektrum autyzmu, bardzo ważna jest znajomość uwarunkowań psychologicznych i terapeutycznych dotyczących tych dzieci, ponieważ pomaga to podjąć najlepszą możliwą decyzję zgodnie z dobrem dziecka. Bardzo ważne jest, aby adwokat rozumiał zarówno sytuację dziecka jak i rodziców oraz wymogi terapii.

www.adwokatprawarodzinnego.pl


Studia ze Stosowanej Analizy Zachowania

 Od 2017 roku Instytut Wspomagnia Rozwoju Dziecka ściśle współpracuje z Instytem Psychologii, Wydziałałem Nauk Społecznych Uniwerystetu Gdańskiego. Aktualnie są realizowane dwa kierunki studiów podyplomowych dla absolwentów psychologii, pedagogiki lub pedagogiki specjalnej, którzy posiadają przygotowanie pedagogiczne:

W 2021 roku współpraca ta zaowocowała stworzeniem Certyfikatu Analityka Zachowania mającego na celu kształcenie nauczycieli na najwyższym, europejskim poziomie, a w konsekwencji poprawienie jakości pomocy i terapii świadczonej dzieciom z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie internetowej Certyfikatu Analityka Zachowania oraz na stronie studiów podyplomowych ze Stosowanej Analizy Zachowania Uniwersytetu Gdańskiego.

Uwaga! Rekrutacja na kolejną edycję studiów ze Stosowanej Analizy Zachowania na Uniwersytecie Gdańskim na rok akademicki 2023/2024 ruszy w marcu 2023 roku. Zapraszamy!

Dla kogo przeznaczone są Studia ze Stosowanej Analizy Zachowania?

Studia SAZ są dedykowane dla:

  • osób z wykształceniem wyższym, zainteresowanych nabyciem nowych umiejętności praktycznych oraz wiedzy teoretycznej z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania.
  • pracowników placówek edukacyjnych świadczących pomoc osobom z zaburzeniami rozwoju, szczególnie ze spektrum autyzmu,
  • pracowników przedszkoli integracyjnych,
  • pracowników szkół integracyjnych,
  • pracowników fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz osób z zaburzeniami rozwoju
  • pedagogów, psychologów, logopedów chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.

Na studia przyjmowani są absolwenci studiów magisterskich na kierunkach:

  • Psychologia
  • Pedagogika – wszelkie specjalności
  • Logopedia

Absolwenci innych kierunków studiów magisterskich, posiadający przygotowanie pedagogiczne proszeni są o indywidualny kontakt z kierownictwem SAZ na mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Korzyści ze studiów ze Stosowanej Analizy Zachowania

check blue Program studiów został opracowany na bazie wymagań Fourth Edition Task List, określonych dla tego typu studiów przez Behavior Analyst Certification Board.
check blue Studia posiadają status studiów kwalifikacyjnych. Ich ukończenie wiąże się z uzyskaniem uprawnień do wykonywania zawodu w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjno-terapeutycznych z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami rozwojowymi (Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2019 r., Dz.U. 2019 poz. 465), pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów dotyczących kwalifikacji kadry w danej placówce (np. uprawnienia nauczycielskie).
check blue Możliwość praktyk w placówkach zajmujących się terapią zaburzeń ze spektrum autyzmu.
check blue Wykładowcy to eksperci łączący wiedzę teoretyczną z praktyką.
check blue Uczymy metod, których skuteczność potwierdzona jest badaniami naukowymi (evidence-based practice).
check blue Po spełnieniu określonych wymagań, istnieje możliwość uzyskania Certyfikatu Analityka Zachowania i wpisania na listę Terapeutów – Certyfikowanych Analityków Zachowania.

 

Logo Certyfikatu Analityka ZachowaniaLogo Uniwersytetu Gdańskiego


Publikacje naukowe dotyczące autyzmu i Zespołu Aspergera

Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oprócz tego, że diagnozuje autyzm, szkoli specjalistów, prowadzi terapię, to również aktywnie prowadzi badania naukowe nad skutecznością terapii autyzmu (w tym Zespołu Aspergera) metodą zwaną pozytywnym nurtem Stosowanej Analizy Zachowania. Wyniki publikowane są w periodykach o światowej renomie. Dzięki tym działaniom Fundacja IWRD ma swój wkład w zwiększenie skuteczności terapii autyzmu u dzieci. 

17. System Components and Outcome Data from High-Quality Service Delivery Organizations

Buffington Townsend, D., Brothers, Kevin J. , MacDuff, Gregory S., Freeman, A., Fry, Ch., Rozenblat, E., DeFeo, D., Budzinska, A., Ruta-Sominka, I., Birkan, B., Hall, L. J., Krantz, Patricia J., McClannahan, Lynn E. 2024), System Components and Outcome Data from High-Quality Service Delivery Organizations, Behavior Analysis in Practice.
https://doi.org/10.1007/s40617-023-00898-7

16. A Comparison Controlled Study Examining Outcome for Children With Autism Receiving Intensive Behavioral Intervention (IBI)

Wójcik, M., Eikeseth, S., Ferreira Eikeseth, F., Budzinska, E., Budzińska, A. (2023). A Comparison Controlled Study Examining Outcome for Children With Autism Receiving Intensive Behavioral Intervention (IBI), Behavioral Modification, 0(0).
https://doi.org/10.1177/01454455231165934

 

15. Teaching the First Component of Social Referencing to Preschoolers with Autism. Reacting to New and Missing Objects in the Environment

Lubomirska, A., Eldevik, S., Eikeseth, S., Budzińska, A. (2023). Teaching the First Component of Social Referencing to Preschoolers with Autism. Reacting to New and Missing Objects in the Environment International, Electronic Journal of Elementary Education, Pages: 87-96.
https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/1968/607

 

14. Professional Development of Behavior Analysts in Europe: A Snapshot for 21 Countries

Keenan, M., Dillenburger, K., Konrad, M. H., Debetencourt N., Vuksan, R., Kourea, L., Pancocha, K., Kingsdorf, S., Brandtberg, H.J., Ozkan, N., Abdelnour, H., Da Costa-Meranda, M., Schuldt, S., Mellon, R., Herman, A., Tennyson, A., Ayvazo, S., Moderato, P., Attard, N., Schenk, J., Budzinska, A., Virues-Ortega, J., Roll-Pettersson, L., Strömberg, D., Wirth, S., Escané, C., Glaus-Stuessi, E., Moskalets,. A. & Gallagher, S. (2022).
Professional Development of Behavior Analysts in Europe: A Snapshot for 21 Countries. Behavior Analysis in Practice.
https://doi.org/10.1007/s40617-022-00754-0


13. Teaching nonvocal children with autism to request missing items. Behavioral Interventions

Domańska, L., Wójcik M., Eikeseth S. (2022). Teaching nonvocal children with autism to request missing items. Behavioral Interventions, 1-17.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bin.1888

12. The development and validation of the social referencing observation scale as a screening instrument for autism spectrum disorder

Lubomirska, A., Eldevik S., Eikeseth, S., Riis, S., Budzińska, A. (2022). The development and validation of the social referencing observation scale as a screening instrument for autism spectrum disorder. Behavioral Interventions, 37(4), 1043-1057.
https://doi.org/10.1002/bin.1894

 

11. The social referencing observation scale (SoROS) for children: scale development and reliability

Lubomirska, A., Eldevik, S., Eikeseth, S., Strømgren, B., Budzińska, A. (2021), The social referencing observation scale (soros) for children: scale development and reliability. Behavioral Interventions, 36, 635-651.
https://doi.org/10.1002/bin.1789

10. Using the application friendly schedule on a tablet to promote independence in children with autism spectrum disorder

Ruta-Sominka, I., Budzińska, A., (2021). Using the application friendly schedule on a tablet to promote independence in children with autism spectrum disorder. International Journal of Research in E-Learning, 2020, 6(2), 1-18.
https://doi.org/10.31261/IJREL.2020.6.2.07

 

9. Teaching children with autism to request items using audio scripts, interrupted chain procedure and sufficient exemplar training

Wójcik, M., Eikeseth, S., Eldevik, S., Budzińska, A. (2020). Teaching children with autism to request items using audio scripts, interrupted chain procedure and sufficient exemplar training. Behavioral Interventions, 36(2), 40-57.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bin.1761


8. Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców

Budzińska, A. (2020).Skuteczna terapia dziecka z autyzmem. Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców. GWP.
https://www.gwp.pl/skuteczna-terapia-dziecka-z-autyzmem-praktyczny-poradnik-dla-terapeutow-i-rodzicow.html

 

7. Przyjazne aplikacje dla dzieci z autyzmem – e-edukacja na poziomie przedszkolnym

Landowska, A., Wróbel, M., Budzińska, A., Ruta-Sominka, I. (2017). Przyjazne aplikacje dla dzieci z autyzmem – e-edukacja na poziomie przedszkolnym. EduAkcja. Magazyn Edukacji Elektronicznej, 2(14), 13-27.
https://mostwiedzy.pl/publication/download/1/przyjazne-aplikacje-dla-dzieci-z-autyzmem-e-edukacja-na-poziomie-przedszkolnym_18600.pdf

 

6. Friendly applications: supporting education of children with autism

Landowska, A., Wróbel, M., Budzińska, A., Ruta-Sominka, I. (2016). Friendly applications: supporting education of children with autism . ELearning Excellence Awards: An Anthology of Case Histories. ed. Dan Remenyi Reading: Academic Conferences and Publishing International Limited, 105-117.
https://mostwiedzy.pl/pl/publication/friendly-applications-supporting-education-of-children-with-autism,138636-1

 

5. Use of scriptc and scripts-fading procedures and activity schedules to develop spontaneous social interaction in a three-year-old girl with autism

Budzińska, A. Lubomirska, A., Wójcik, A., Krantz, P. J., McClannahan, L. (2014). Use of scriptc and scripts-fading procedures and activity schedules to develop spontaneous social interaction in a three-year-old girl with autism. Health Psychology Report, Volume 2(1), 67-71.
http://www.termedia.pl/Use-of-scripts-and-script-fading-procedures-and-activity-schedules-to-develop-spontaneous-social-interaction-in-a-three-year-old-girl-with-autism,74,22764,1,1.html

 

4. Promoting the generalization of verbal behaviors in autistic child

Budzińska, A., Wójcik, M., (2012). Promoting the generalization of verbal behaviors in autistic child. Acta Neuropsychologica, 10(2): 307–327.
http://jml2012.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=1008252

 

3. Teaching verbal behaviors to a four-year-old autistic boy using techniques of applied behavior analysis

Budzińska, A., Wójcik, M. (2010). Teaching verbal behaviors to a four-year-old autistic boy using techniques of applied behavior analysis. Acta Neuropsychologica, 8(2) 181–195.
http://jml2012.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=932781

 

2. Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi

Budzińska, A., Wójcik, M., (2010). Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi. Wydawnictwo Harmonia.

 

1. Analysis techniques in reducing self-injurious behaviours in a three-year-old autistic girl

Budzińska, A., Lubomirska, A. (2009). Analysis techniques in reducing self-injurious behaviours in a three-year-old autistic girl, Acta Neuropsychologica, 7(3): 196-209.
http://1035.indexcopernicus.com/abstracted.php?icid=903542&level=5

 

 

Polecamy także publikacje rekomendowane przez PCDI: http://pcdi.org/publications/


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW