Pozytywna terapia autyzmu u dziecka w IWRD

Terapia prowadzona w placówkach Fundacji-Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz placówkach rekomendowanych przez IWRD opiera się na zasadach pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ). Dzięki licznym badaniom naukowym i doświadczeniom zdobytym podczas pracy z osobami autystycznymi sformułowano bardzo ogólne założenia, które powinien spełniać dobry program terapeutyczny (Simeonnson, Olley, Rosenthal, 1987).

Dobry program terapeutyczny dziecka z autyzmem - ogólne założenia

puzzle - symbol autyzmu Terapia behawioralna

Podczas pracy z osobami autystycznymi należy stosować terapię behawioralną, wykorzystując techniki i sposoby uczenia opisane w literaturze dotyczącej analizy behawioralnej.

puzzle - symbol autyzmu Udział rodziny w terapii

Rodzice i inni członkowie rodziny powinni aktywnie uczestniczyć w terapii, terapia powinna odbywać się w naturalnym środowisku dziecka.

puzzle - symbol autyzmu Terapia "jeden na jeden"

Terapia jeden na jeden oznacza, że przez pierwsze 6 do 12 miesięcy terapia powinna być indywidualna, a nie grupowa, ponieważ dzieci z autyzmem znacznie szybciej nabywają nowych umiejętności w trakcie tak zorganizowanego uczenia. (Koegel, Rincover, Egel, 1982). Taka forma terapii powinna być nadzorowana przez superwizorów, którzy posiadają wystarczającą wiedzę z zakresu Analizy Behawioralnej Stosowanej.

puzzle - symbol autyzmu Integracja z rówieśnikami

Od początku nauki jednym z celów terapii powinno być rozwijanie zachowań, które umożliwią dziecku z autyzmem integrację z rówieśnikami. Kiedy opanuje ono podstawowe umiejętności, rozpoczynany jest stopniowy, ściśle zaplanowany i nadzorowany przez terapeutę proces wdrażania do grupy rówieśniczej. Według badań osoby z autyzmem powinny być integrowane z dziećmi w normie intelektualnej (Strain, 1983).

puzzle - symbol autyzmu Wszechstronność terapii

Terapia behawioralna powinna być nastawiona na rozwijanie wszystkich sfer deficytowych oraz redukowanie zachowań zakłócających naukę. Jak wykazały badania z 1964 roku rozwijanie jednej sfery nie powoduje zmian w innej sferze. (Lovaas, Smith, 1988).

puzzle - symbol autyzmu Intensywność terapii

Terapia w związku z jej wszechstronnością powinna być prowadzona przez co najmniej 40 godzin tygodniowo. W pierwszych 6 – 12 miesiącach nauka powinna być przede wszystkim skoncentrowana na rozwijaniu zachowań werbalnych. Podczas kolejnych lat czas ten może być częściowo przeznaczony na proces integracji z rówieśnikami.

puzzle - symbol autyzmu Indywidualność dziecka

Dzieci z autyzmem charakteryzuje duża różnorodność pod względem nasilenia problemów rozwojowych. Konieczne jest więc stosowanie szerokiego wachlarza technik terapeutycznych, tak aby dobrać te metody, które będą dla danego dziecka najbardziej efektywne.

puzzle - symbol autyzmu Czas rozpoczęcia i trwania terapii

Badania wykazały, ze najlepsze efekty przynosi terapia rozpoczęta przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia. Terapia osób z autyzmem trwa tak długo jak jest to konieczne. Decyzje o jej zakończeniu powinny być podejmowane indywidualnie na podstawie analizy poziomu funkcjonowania. Osoby, którym mimo prowadzonej interwencji nie uda się osiągnąć normy intelektualnej i być zintegrowanym z rówieśnikami, muszą przebywać w środowisku (domu rodzinnym lub grupowym oraz pracy), w którym założenia terapii behawioralnej są realizowane przez całe ich życie.

 

Skuteczność terapii autyzmu u dziecka 

Wielu naukowców dokumentowało efektywność terapii behawioralnej już we wczesnych latach 60-tych (np., Ferster, DeMyer, 1961; Wolf, Risley, Mees, 1964). Badania pokazujące zasadność prowadzenia terapii behawioralnej w przypadku osób z autyzmem zostały przeprowadzone przez O.I. Lovaasa w1964 roku oraz w latach 1970-1984.

Po zaprezentowaniu osiągnięć programu Lovaasa opublikowano wiele badań nad skutecznością terapii behawioralnej. Dowiodły one efektywności oddziaływań terapeutycznych opartych na założeniach analizy behawioralnej prowadzonych zarówno w specjalnie do tego powołanych ośrodkach (np. Eikeseth, Smith, Jahr, Eldevik, 2002; Fenske, Zelenski, Krantz, McClannahan, 1985; Harris, Handleman, Gordon, Krostoff, Fuentes, 1991), jak i w warunkach domowych (np. Andersen, Avery, DiPietro, Edwards, Christian, 1987; Brinbrauer, Leach, 1993; Smith, Groen, Wynne, 2000; Weiss, 1999).

W badaniach tych przy użyciu wystandaryzowanych testów udowodniono, że u dzieci, które przez co najmniej dwa lata uczestniczyły w intensywnym behawioralnym programie wczesnej interwencji, nastąpiła znaczna poprawa w zakresie funkcjonowania poznawczego, zachowań werbalnych, społecznych. Niektóre dzieci dzięki terapii funkcjonowały na poziomie normy intelektualnej (Sigman i in., 1999; Eikeseth i in., 2002; Howard i in., 2004).

 

Poniżej znajdują się przykładowe linki do źródeł potwierdzających efektywność terapii SAZ:

  1. Lovaas, O. I. (1987). Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(1), 3–9

  2. Association for Science in Autism Treatment (ASAT). Recommendations of expert panels & government task forces. Recommendations of expert panels & government task forces.

  3. The effectiveness of applied behavior analytic interventions for children with Autism Spectrum Disorder: A meta-analytic study.

  4.  Association for Science in Autism Treatment (ASAT). Specific Treatments.
  5. Meta-analysis of early intensive behavioral intervention for children with autismS Eldevik, RP Hastings, JC Hughes, E Jahr, S Eikeseth, and S Cross, 2009.

  6. Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD), Brian Reichow 1 , Erin E Barton, Brian A Boyd, Kara Hume, 2018.
  7. A comparison of intensive behavior analytic andeclectic treatments for young children with autism, Jane S. Howarda, Coleen R. Sparkmanb, Howard G. Cohenc,Gina Greend, Harold Stanislaw, 2004.
  8. The National Autism Center. Autism Resources for Families.


Fundacja IWRD realizuje program współpracy z placówkami zewnętrznymi, który zakłada implementację standardów gwarantujących wysoką jakość terapii opartej na modelu pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania - propagowanym przez IWRD. W przypadku właściwej realizacji standardów, współpraca poparta jest zaświadczeniem „Placówka rekomendowana przez IWRD” i może posługiwać się logo o tym samym tytule. Dla zachowania wysokich standardów terapeutycznych status placówki rekomendowanej przez IWRD przyznawany jest na jeden rok szkolny, a potem odnawiany.

Jesteś zainteresowany naszym systemem rekomendacji IWRD dla szkół i przedszkoli?
Napisz do nas e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Rekomendacja IWRD dla szkół iprzedszkoli

Rekomendacja IWRD dla szkół i przedszkoli

Placówki realizujące terapię zgodnie z zasadami
Stosowanej Analizy Zachowania

Placówki rekomandowane przez IWRD na rok 2022/2023


Placówki starające się o rekomendację IWRD

Obecnie w procesie uzyskania rekomendacji jest:

 

Standardy placówek rekomendowanych przez IWRD

Placówki rekomendowane przez IWRD prowadzą terapię, której skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi. W placówkach tych nie wdraża się metod nie udokumentowanych naukowo! Placówki realizują terapię zgodnie z zasadami stosowanej analizy zachowania (terapii behawioralnej) i spełniają następujące standardy:

1. Terapia jest zorganizowana wg określonych zasad.

  • W przypadku małych dzieci w początkowym okresie prowadzona jest terapia indywidualna lub maksymalnie w grupach dwuosobowych
  • Zaplanowany jest proces wdrażania do grupy – planowe zwiększanie liczby uczniów podczas poszczególnych zajęć
  • Wszystkie pomoce do realizacji zadań danego dnia są odpowiednio wcześniej zaplanowane i przygotowane
  • Pomieszczenia, w których prowadzona jest terapia są dostosowane do prowadzonego programu

2. W terapii dzieci i młodzieży z autyzmem wykorzystywane są techniki uczenia, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.

Należą do nich:

  • Plany aktywności
  • Metoda skryptów i ich wycofywania
  • Wideotrening
  • Uczenie incydentalne
  • Technika wyodrębnionych prób

3. Placówki posiadają dokumentację prowadzonej terapii.

Dokumentacja zawiera:

  • Rejestrację wszystkich prowadzonych zadań – dane zbierane co najmniej raz na dwa tygodnie
  • Opis poszczególnych programów wraz z opisem pomocy, wykorzystywanych podczas realizacji poszczególnych zadań
  • Programy są nastawione na rozwijanie wszystkich sfer deficytowych dzieci
  • Rejestrację i opis postępowania w przypadku pojawiania się trudnych zachowań

4. Wszystkie dzieci posiadają zindywidualizowane systemy motywacji.

  • Odpowiednio dobrane i modyfikowane nagrody bezpośrednie
  • W miarę osiąganych postępów żetonowy system wzmocnień oraz tablice wyboru nagród

5. Rodzice bądź opiekunowie ucznia są informowani na początku roku o programach edukacyjnych, na koniec roku o poczynionych przez dziecko postępach.

6. Wszyscy terapeuci zdają raz w roku profesjonalną ewaluację - zakres ewaluacji terapeutów jest uzgadniany z superwizorami z IWRD.

7. Placówka jest superwizowana przez specjalistów z IWRD.

8. Placówka rekomendowana jest całkowicie odrębnym podmiotem.

  • Zadaniem IWRD jest służenie pomocą i radą odnośnie prowadzonej terapii.
  • Odpowiedzialność za wyniki terapii i sposób wprowadzania poszczególnych zaleceń ponosi dana placówka.

 

 

Zjazd placówek rekomendowanych i rozdanie rekomendacji IWRD na rok 2022/23

 

 

Zjazd placówek rekomendowanych i rozdanie rekomendacji IWRD na rok 2023/24

 

Kancelaria Adwokacka Prawa Rodzinnego specjalizująca się w prawie rozwodowym i rodzinnym w Gdańsku, służy pomocą w przypadku konieczności rozwiązania problemów prawnych przed którymi często stają rodzice i dziadkowie dzieci korzystających z opieki Fundacji. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie problemów prawnych rodzin, w których znajdują się dzieci ze spektrum autyzmu, bardzo ważna jest znajmość uwarunkowań psychologicznych i terapeutycznych dotyczących tych dzieci, ponieważ pomaga to podjąć najlepszą możliwą decyzję, zgodnie z dobrem dziecka. Bardzo ważne jest, aby adwokat rozumiał zarówno sytuację dziecka, jak i rodziców oraz wymogi terapii.

www.adwokatprawarodzinnego.pl

Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka wraz z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego organizują wspólnie międzynarodowe sympozja naukowe, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród specjalistów, naukowców, nauczycieli i rodziców dzieci z autyzmem. 

X Międzynarodowe Sympozjum Naukowe odbyło się 19-20 października 2018 roku

W X Sympozjum udział wzięło ok. 450 osóbz kraju i zza granicy (m.in. z USA, Kanady, Norwegii, Turcji, Włoch, Węgier). 

Program X Sympozjum obejmował 11 wykładów, wystąpienia gospodarzy Sympozjum, przedstawicieli Minerstwa Edukacji i Urzędu Miasta Gdańska, projekcję filmu IWRD pt. „Autyzm. Każdy ma swój Everest” oraz spotkania w kuluarach w trakcie sesji plakatowej, na której zaprezentowało się 20 jednostek oświatowych rekomendowanych przez IWRD.

Prelegentami Sympozjum byli światowej rangi naukowców działających w obszarze badań i terapii dotyczących spectrum autyzmu. Do grona tego należą: prof. Włodzisław Duch, Laboratorium Neurokognitywne, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. Jacob Vorstman, The Hospital for Sick Children w Toronto, prof. Katarzyna Chawarska, Uniwersytet Yale, dr Dawn Townsend, dr Kevin Brothers, dr Patricia Krantz, dr Lynn McClannahan, Alliance for Scientific Autism Intervention, USA, prof. Lucina Q. Uddin, Uniwersytet w Miami, prof. Svein Eikeseth, Oslo Metropolitan University, dr Anna Budzińska IWRD. 

Poandto 2 prelegentów: Suzsanna Szilvasy, Prezydent Autism-Europe i dr Andy Shih, Wiceprezydent Autism Speaks zaprezentowało wykłady dotyczące postrzegania autyzmu, jak i działań obecnie realizowanych w globalnej agendzie zdrowia publicznego.

Po 1. dniu wykładów odbył się uroczysty bankiet z udziałem prawie 100 gości w Hotelu Sheraton w Sopocie, dzięki uprzejmości i wieloletniej gościnności tego obiektu. Uczestnikami bankietu byli prelegenci Sympozjum, goście polscy i zagraniczni Przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego oraz pracownicy IWRD. 

Informacje o Sympozjum ukazały się w następujących mediach: TVP3 – Oddział Gdańsk (wywiad z prof. Katarzyną Chawarską i dr Anną Budzińską), Radio Gdańsk, Magazyn Psychologiczny „Charaktery”, portale: www.gdansk.pl, www.trójmiasto.pl, www.charktery.eu, www.radiogdansk.pl.

W trakcie Sympozjum oraz po jego zakończeniu zostało zrealizowanych wiele materiałów z udziałem prelegentów (krótkie wywiady) i uczestników na profilu FB IWRD. 

Po zakończeniu Sympozjum dwóch spośród prelegentów dołączyło do Komitetu Naukowego IWRD: Prof. Katarzyna Chawarska, Uniwersytet Yale, USA oraz Prof. Włodzisław Duch - Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Tym samym komitet obecnie liczy 7 członków. 

 Sympozjum było objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pana Pawła Adamowicza.

patronat honorowy

 

Zapraszamy na stronę Sympozjum: www.sympozjum.iwrd.pl

  

IX Międzynarodowe Sympozjum Naukowe

IX Międzynarodowe Sympozjum Naukowe odbyło się w dniach 21-22 października 2016 roku w Gdańsku. Tematem Sympozjum była: „Stosowana analiza zachowania w badaniach i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu”. Organizatorami byli: Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz Uniwersytet Gdański.

Podczas Sympozjum wykłady wygłosili wybitni specjaliści z kraju i ze świata, w tym dr Svein Eikeseth (Norwegia), dr Per Holth (Norwegia), dr Neil Martin (Wielka Brytania), dr Laura Hall (USA). Przedstawione zostały m.in. skuteczne i potwierdzone naukowo techniki terapii dla osób z autyzmem oparte o zasady stosowanej analizy zachowania, nowoczesne technologie wykorzystywane w pracy z dziećmi z autyzmem oraz możliwości rozwoju płynące ze współpracy w ramach BACB. Zaprezentowano działalność IWRD oraz placówek współpracujących z IWRD. Rodzice dzieci z autyzmem – podopiecznych IWRD – opowiedzieli o swoich doświadczeniach w realizacji domowych programów edukacyjno-terapeutycznych.

Sympozjum zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Gdańska. Sympozjum miało miejsce na terenie Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego przy ul. Bażyńskiego 4.

Patronat Medialny nad Sympozjum sprawowali: Radio Gdańsk, Magazyn Psychologiczny "Charaktery" oraz portal gdansk.pl 

Partnerami Sympozjum byli: Fundacja Barbary Piaseckiej Johnson, Hotel Sheraton Sopot, DDS Poland oraz Grupa Wydawnicza Harmonia i Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

W 2016 roku obchodziliśmy 10-lecie naszej działalności. Był to z jednej strony właściwy moment do podsumowania naszej dotychczasowej działalności i uroczystego świętowania pierwszej dekady w gronie naszych obecnych i byłych podopiecznych i ich rodzin, partnerów wspierających IWRD, naszych naukowych współpracowników, wszystkich przyjaciół i osób życzliwych. Jednocześnie to dobra okazja do wymiany doświadczeń i opinii oraz prezentacji współczesnych osiągnięć najbardziej skutecznej metody terapeutycznej dla osób z autyzmem – stosowanej analizy zachowania. Dlatego nasz jubileusz uczciliśmy w formie Międzynarodowego Sympozjum Naukowego „Stosowana analiza zachowania w badaniach i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu” - cieszymy się, że mogliśmy świętować nasz jubileusz w tak licznym gronie uczestników Sympozjum - dziękujemy!


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW