Terapia prowadzona w placówkach Fundacji-Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz placówkach rekomendowanych przez IWRD opiera się na zasadach pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ). Dzięki licznym badaniom naukowym i doświadczeniom zdobytym podczas pracy z osobami autystycznymi sformułowano bardzo ogólne założenia, które powinien spełniać dobry program terapeutyczny (Simeonnson, Olley, Rosenthal, 1987).
Podczas pracy z osobami autystycznymi należy stosować terapię behawioralną, wykorzystując techniki i sposoby uczenia opisane w literaturze dotyczącej analizy behawioralnej.
Rodzice i inni członkowie rodziny powinni aktywnie uczestniczyć w terapii, terapia powinna odbywać się w naturalnym środowisku dziecka.
Terapia jeden na jeden oznacza, że przez pierwsze 6 do 12 miesięcy terapia powinna być indywidualna, a nie grupowa, ponieważ dzieci z autyzmem znacznie szybciej nabywają nowych umiejętności w trakcie tak zorganizowanego uczenia. (Koegel, Rincover, Egel, 1982). Taka forma terapii powinna być nadzorowana przez superwizorów, którzy posiadają wystarczającą wiedzę z zakresu Analizy Behawioralnej Stosowanej.
Od początku nauki jednym z celów terapii powinno być rozwijanie zachowań, które umożliwią dziecku z autyzmem integrację z rówieśnikami. Kiedy opanuje ono podstawowe umiejętności, rozpoczynany jest stopniowy, ściśle zaplanowany i nadzorowany przez terapeutę proces wdrażania do grupy rówieśniczej. Według badań osoby z autyzmem powinny być integrowane z dziećmi w normie intelektualnej (Strain, 1983).
Terapia behawioralna powinna być nastawiona na rozwijanie wszystkich sfer deficytowych oraz redukowanie zachowań zakłócających naukę. Jak wykazały badania z 1964 roku rozwijanie jednej sfery nie powoduje zmian w innej sferze. (Lovaas, Smith, 1988).
Terapia w związku z jej wszechstronnością powinna być prowadzona przez co najmniej 40 godzin tygodniowo. W pierwszych 6 – 12 miesiącach nauka powinna być przede wszystkim skoncentrowana na rozwijaniu zachowań werbalnych. Podczas kolejnych lat czas ten może być częściowo przeznaczony na proces integracji z rówieśnikami.
Dzieci z autyzmem charakteryzuje duża różnorodność pod względem nasilenia problemów rozwojowych. Konieczne jest więc stosowanie szerokiego wachlarza technik terapeutycznych, tak aby dobrać te metody, które będą dla danego dziecka najbardziej efektywne.
Badania wykazały, ze najlepsze efekty przynosi terapia rozpoczęta przed ukończeniem przez dziecko trzeciego roku życia. Terapia osób z autyzmem trwa tak długo jak jest to konieczne. Decyzje o jej zakończeniu powinny być podejmowane indywidualnie na podstawie analizy poziomu funkcjonowania. Osoby, którym mimo prowadzonej interwencji nie uda się osiągnąć normy intelektualnej i być zintegrowanym z rówieśnikami, muszą przebywać w środowisku (domu rodzinnym lub grupowym oraz pracy), w którym założenia terapii behawioralnej są realizowane przez całe ich życie.
Wielu naukowców dokumentowało efektywność terapii behawioralnej już we wczesnych latach 60-tych (np., Ferster, DeMyer, 1961; Wolf, Risley, Mees, 1964). Badania pokazujące zasadność prowadzenia terapii behawioralnej w przypadku osób z autyzmem zostały przeprowadzone przez O.I. Lovaasa w1964 roku oraz w latach 1970-1984.
Po zaprezentowaniu osiągnięć programu Lovaasa opublikowano wiele badań nad skutecznością terapii behawioralnej. Dowiodły one efektywności oddziaływań terapeutycznych opartych na założeniach analizy behawioralnej prowadzonych zarówno w specjalnie do tego powołanych ośrodkach (np. Eikeseth, Smith, Jahr, Eldevik, 2002; Fenske, Zelenski, Krantz, McClannahan, 1985; Harris, Handleman, Gordon, Krostoff, Fuentes, 1991), jak i w warunkach domowych (np. Andersen, Avery, DiPietro, Edwards, Christian, 1987; Brinbrauer, Leach, 1993; Smith, Groen, Wynne, 2000; Weiss, 1999).
W badaniach tych przy użyciu wystandaryzowanych testów udowodniono, że u dzieci, które przez co najmniej dwa lata uczestniczyły w intensywnym behawioralnym programie wczesnej interwencji, nastąpiła znaczna poprawa w zakresie funkcjonowania poznawczego, zachowań werbalnych, społecznych. Niektóre dzieci dzięki terapii funkcjonowały na poziomie normy intelektualnej (Sigman i in., 1999; Eikeseth i in., 2002; Howard i in., 2004).
Poniżej znajdują się przykładowe linki do źródeł potwierdzających efektywność terapii SAZ:
Fundacja IWRD realizuje program współpracy z placówkami zewnętrznymi, który zakłada implementację standardów gwarantujących wysoką jakość terapii opartej na modelu pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania - propagowanym przez IWRD. W przypadku właściwej realizacji standardów, współpraca poparta jest zaświadczeniem „Placówka rekomendowana przez IWRD” i może posługiwać się logo o tym samym tytule. Dla zachowania wysokich standardów terapeutycznych status placówki rekomendowanej przez IWRD przyznawany jest na jeden rok szkolny, a potem odnawiany.
Jesteś zainteresowany naszym systemem rekomendacji IWRD dla szkół i przedszkoli?
Napisz do nas e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Placówki realizujące terapię zgodnie z zasadami
Stosowanej Analizy Zachowania
Obecnie w procesie uzyskania rekomendacji jest:
Placówki rekomendowane przez IWRD prowadzą terapię, której skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi. W placówkach tych nie wdraża się metod nie udokumentowanych naukowo! Placówki realizują terapię zgodnie z zasadami stosowanej analizy zachowania (terapii behawioralnej) i spełniają następujące standardy:
Należą do nich:
Dokumentacja zawiera:
Kancelaria Adwokacka Prawa Rodzinnego specjalizująca się w prawie rozwodowym i rodzinnym w Gdańsku, służy pomocą w przypadku konieczności rozwiązania problemów prawnych przed którymi często stają rodzice i dziadkowie dzieci korzystających z opieki Fundacji. Przy podejmowaniu decyzji odnośnie problemów prawnych rodzin, w których znajdują się dzieci ze spektrum autyzmu, bardzo ważna jest znajmość uwarunkowań psychologicznych i terapeutycznych dotyczących tych dzieci, ponieważ pomaga to podjąć najlepszą możliwą decyzję, zgodnie z dobrem dziecka. Bardzo ważne jest, aby adwokat rozumiał zarówno sytuację dziecka, jak i rodziców oraz wymogi terapii.
Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka wraz z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego organizują wspólnie międzynarodowe sympozja naukowe, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród specjalistów, naukowców, nauczycieli i rodziców dzieci z autyzmem.
W X Sympozjum udział wzięło ok. 450 osóbz kraju i zza granicy (m.in. z USA, Kanady, Norwegii, Turcji, Włoch, Węgier).
Program X Sympozjum obejmował 11 wykładów, wystąpienia gospodarzy Sympozjum, przedstawicieli Minerstwa Edukacji i Urzędu Miasta Gdańska, projekcję filmu IWRD pt. „Autyzm. Każdy ma swój Everest” oraz spotkania w kuluarach w trakcie sesji plakatowej, na której zaprezentowało się 20 jednostek oświatowych rekomendowanych przez IWRD.
Prelegentami Sympozjum byli światowej rangi naukowców działających w obszarze badań i terapii dotyczących spectrum autyzmu. Do grona tego należą: prof. Włodzisław Duch, Laboratorium Neurokognitywne, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. Jacob Vorstman, The Hospital for Sick Children w Toronto, prof. Katarzyna Chawarska, Uniwersytet Yale, dr Dawn Townsend, dr Kevin Brothers, dr Patricia Krantz, dr Lynn McClannahan, Alliance for Scientific Autism Intervention, USA, prof. Lucina Q. Uddin, Uniwersytet w Miami, prof. Svein Eikeseth, Oslo Metropolitan University, dr Anna Budzińska IWRD.
Poandto 2 prelegentów: Suzsanna Szilvasy, Prezydent Autism-Europe i dr Andy Shih, Wiceprezydent Autism Speaks zaprezentowało wykłady dotyczące postrzegania autyzmu, jak i działań obecnie realizowanych w globalnej agendzie zdrowia publicznego.
Po 1. dniu wykładów odbył się uroczysty bankiet z udziałem prawie 100 gości w Hotelu Sheraton w Sopocie, dzięki uprzejmości i wieloletniej gościnności tego obiektu. Uczestnikami bankietu byli prelegenci Sympozjum, goście polscy i zagraniczni Przedstawiciele Uniwersytetu Gdańskiego oraz pracownicy IWRD.
Informacje o Sympozjum ukazały się w następujących mediach: TVP3 – Oddział Gdańsk (wywiad z prof. Katarzyną Chawarską i dr Anną Budzińską), Radio Gdańsk, Magazyn Psychologiczny „Charaktery”, portale: www.gdansk.pl, www.trójmiasto.pl, www.charktery.eu, www.radiogdansk.pl.
W trakcie Sympozjum oraz po jego zakończeniu zostało zrealizowanych wiele materiałów z udziałem prelegentów (krótkie wywiady) i uczestników na profilu FB IWRD.
Po zakończeniu Sympozjum dwóch spośród prelegentów dołączyło do Komitetu Naukowego IWRD: Prof. Katarzyna Chawarska, Uniwersytet Yale, USA oraz Prof. Włodzisław Duch - Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń. Tym samym komitet obecnie liczy 7 członków.
Sympozjum było objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pana Pawła Adamowicza.
Zapraszamy na stronę Sympozjum: www.sympozjum.iwrd.pl
IX Międzynarodowe Sympozjum Naukowe odbyło się w dniach 21-22 października 2016 roku w Gdańsku. Tematem Sympozjum była: „Stosowana analiza zachowania w badaniach i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu”. Organizatorami byli: Fundacja Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka oraz Uniwersytet Gdański.
Podczas Sympozjum wykłady wygłosili wybitni specjaliści z kraju i ze świata, w tym dr Svein Eikeseth (Norwegia), dr Per Holth (Norwegia), dr Neil Martin (Wielka Brytania), dr Laura Hall (USA). Przedstawione zostały m.in. skuteczne i potwierdzone naukowo techniki terapii dla osób z autyzmem oparte o zasady stosowanej analizy zachowania, nowoczesne technologie wykorzystywane w pracy z dziećmi z autyzmem oraz możliwości rozwoju płynące ze współpracy w ramach BACB. Zaprezentowano działalność IWRD oraz placówek współpracujących z IWRD. Rodzice dzieci z autyzmem – podopiecznych IWRD – opowiedzieli o swoich doświadczeniach w realizacji domowych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Sympozjum zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Gdańska. Sympozjum miało miejsce na terenie Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego przy ul. Bażyńskiego 4.
Patronat Medialny nad Sympozjum sprawowali: Radio Gdańsk, Magazyn Psychologiczny "Charaktery" oraz portal gdansk.pl
Partnerami Sympozjum byli: Fundacja Barbary Piaseckiej Johnson, Hotel Sheraton Sopot, DDS Poland oraz Grupa Wydawnicza Harmonia i Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
W 2016 roku obchodziliśmy 10-lecie naszej działalności. Był to z jednej strony właściwy moment do podsumowania naszej dotychczasowej działalności i uroczystego świętowania pierwszej dekady w gronie naszych obecnych i byłych podopiecznych i ich rodzin, partnerów wspierających IWRD, naszych naukowych współpracowników, wszystkich przyjaciół i osób życzliwych. Jednocześnie to dobra okazja do wymiany doświadczeń i opinii oraz prezentacji współczesnych osiągnięć najbardziej skutecznej metody terapeutycznej dla osób z autyzmem – stosowanej analizy zachowania. Dlatego nasz jubileusz uczciliśmy w formie Międzynarodowego Sympozjum Naukowego „Stosowana analiza zachowania w badaniach i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu” - cieszymy się, że mogliśmy świętować nasz jubileusz w tak licznym gronie uczestników Sympozjum - dziękujemy!