Społeczne Przedszkole Integracyjne Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA znajduje się w Warszawie przy ulicy Wolumen 3, powstało w 1990 roku i było pierwszym niepublicznym przedszkolem integracyjnym w Polsce.

Od początku nadrzędnych celem założycielki i dyrektorki przedszkola mgr Anny Florek oraz  tworzonego przez nią zespołu wychowawców, terapeutów i specjalistów było zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego, indywidualnego rozwoju psychofizycznego.                   

Blisko 30- letnia działalność przedszkola, regularna współpraca z organizacjami promującymi edukację włączającą oraz praca nad wysokim poziomem działań wychowawczo-terapeutycznych jest stale doceniana i wyróżniana.                         

Dyrektor Anna Florek otrzymała m. in. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Srebrny Krzyż Zasługi Medal Komisji Edukacji Narodowej. Pracownicy przedszkola mieli zaszczyt odebrać Medale Edukacji Narodowej. W maju 2018r. Rzecznik Praw Dziecka przyznał Fundacji CZAS DZIECIŃSTWA  Odznakę Honorową za Zasługi dla Ochrony Praw Dziecka. W latach 2015-2017 przedszkole uczestniczyło w projekcie Europejskiej Agencji ds. Edukacji Włączającej propagującym edukację włączającą na etapie przedszkolnym i zostało wybrane jako jedyne do reprezentowania Polski. Zespół przedszkola wielokrotnie uczestniczył w projektach ORE, był też organizatorem ogólnopolskich konferencji promujących edukację włączająca. Pracownicy przedszkola regularnie uczestniczą w konferencjach i sympozjach prezentując na nich wieloletni dorobek i dzieląc się doświadczeniami. Przedszkole jest miejscem praktyk i szkoleń dla studentów warszawskich uczelni pedagogicznych. Na terenie przedszkola organizowane są wizyty studyjne i warsztaty dla nauczycieli.

W 2005 roku SPI nawiązało współpracę z dr Anną Budzińską, która przeprowadziła szkolenie dla całego zespołu. Od tego czasu pracownicy przedszkola dążą do zapewnienia dzieciom profesjonalnej opieki terapeutycznej między innymi uczestnicząc w regularnych superwizjach oraz w stażach na terenie IWRD. W kolejnych latach  współpracowaliśmy z mgr Iwoną Rutą - Sominką, a obecnie nad poprawnością merytoryczną naszych działań terapeutycznych czuwa mgr Anna Lubomirska.

Terapią, w roku szkolnym 2018/2019 objętych jest 16 dzieci w wieku od 3 do 6 lat, które realizują indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny  zgodnie z zasadami stosowanej analizy zachowania.Zaplanowane oddziaływanie  obejmuje sferę poznawczą, językowo-komunikacyjną oraz społeczną. Celem realizowanych z dziećmi programów jest przygotowanie przedszkolaków do podjęcia dalszej nauki w kolejnych etapach kształcenia z uwzględnieniem  indywidualnych potrzeb i możliwości.

Bardzo ważnym celem jaki stwiają sobie pracownicy placówki, jest włączanie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do grupy rówieśniczej. Dlatego kluczowym elementem pracy jest  kształtowanie samodzielności, umiejętności zabawy, a także nauka podejmowania i podtrzymywania interakcji społecznych z rówieśnikami i dorosłymi. Włączanie odbywa się stopniowo, w grupie zróżnicowanej wiekowo i jest uzależnione od umiejętności społecznych oraz komunikacyjnych dziecka. Jest realizowane w porozumieniu z wychowawcami grupy i rodzicami dziecka. Dziecku, do czasu uzyskania odpowiednich kompetencji, zawsze towarzyszy terapeuta. 

Efektywność pracy terapeutycznej uzależniona jest w dużej mierze od umiejętności współpracy wszystkich osób zaangażowanych w opiekę nad dzieckiem czyli rodziny, terapeutów i wychowawców. Współpraca z rodziną dziecka jest bardzo ważna i odbywa się poprzez: uzgadnianie wprowadzanych programów, systematyczny kontakt, uczestnictwo rodziców w zajęciach  przedszkolnych oraz wizyty domowe, gdzie rozwiązujemy problemy związane z funkcjonowaniem dziecka w domu i uczymy rodziców jak efektywnie pracować z dzieckiem. Elementem współpracy z rodziną jest tworzenie atmosfery sprzyjającej integracji, stała troska i czuwanie nad przyjaznymi relacjami między wszystkimi członkami naszej przedszkolnej społeczności.

Więcej o tej placówce - TUTAJ

Przedszkole niepubliczne integracyjne z oddziłami dla dzieci z autyzmem w Szczecinku

W lutym 2011 roku Przedszkole MIŚ w Szczecinku, poszukując najlepszych specjalistów zajmujących się terapią dzieci z autyzmem, rozpoczęło współpracę z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Od tego czasu praca terapeutów poddawana jest systematycznej superwizji przeprowadzanej przez mgr Martę Wójcik - dyrektor NODN w IWRD a także trenera i terapeutę. W ramach współpracy specjaliści z Instytutu organizują szkolenia dla pracowników przedszkola, które mają na celu zapoznanie się z zasadami stosowanej analizy zachowania oraz praktycznym wykorzystaniem tej wiedzy. W 2017 roku Przedszkole Niepubliczne „Miś” otrzymało rekomendacje IWRD, którą odnawia co roku. 

Obecnie do przedszkola uczęszczają dzieci z autyzmem w wieku od 3 do 8 lat. Większość uczęszcza do grup specjalnych, niektórzy uczniowie uczęszczają do grupy integracyjnej. Przedszkole posiada trzy sale dostosowana do potrzeb dzieci. Dzieci realizują indywidualne pogramy edukacyjno – terapeutyczne dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Terapeuci z przedszkola tworzą indywidualne programy przy współpracy trenerami z Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka.

 Terapią wiodącą w przedszkolu jest stosowana analiza zachowania. Programy edukacyjno – terapeutyczne uczniów nastawione są głównie na rozwijanie umiejętności naśladowania, dopasowywania, rozwijanie mowy biernej i czynnej, rozwijanie umiejętności przedszkolnych, samoobsługowych, zabawy i umiejętności społecznych oraz na redukowanie zachowań niepożądanych. Zajęcia w grupach podzielone są na sesje indywidualne, grupowe oraz prace według planów aktywności. Nauczyciele wprowadzają zindywidualizowane systemy motywacyjne, techniki uczenia stosowanej analizy zachowania, zwracają uwagę na odpowiednie stosowanie podpowiedzi, właściwe wydawanie poleceń oraz planowanie generalizacji uczonych reakcji.

Wychodząc naprzeciw  oczekiwaniem rodziców i potrzebom dzieci od roku 2018 przedszkole organizuje wakacyjne turnusy dla dzieci z autyzmem. W czasie turnusu organizowane są wycieczki, zajęcia specjalistyczne, zabawy na powietrzu oraz inne dodatkowa atrakcje dla dzieci. 

Więcej o tej placówce - TUTAJ

Przedszkole dla Dzieci z Autyzmem przy SOSW w Poznaniu


Przedszkole dla Dzieci z Autyzmem powstało w 2001 r. jako Oddział Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Dzieci objęte są terapią opartą na zasadach Stosowanej Analizy Zachowania na terenie placówki przy ulicy Płowieckiej, niektóre z nich wprowadzane są do grup rówieśniczych w przedszkolach ogólnodostępnych.

W Przedszkolu wychowankowie otrzymują terapię w systemie jeden na jeden, a po pewnym czasie rozpoczynają także zajęcia w małych grupach rówieśniczych. Każde dziecko ma swojego terapeutę prowadzącego, który opracowuje i wdraża indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny, skierowany na rozwijanie odpowiednich do wieku i możliwości dziecka umiejętności. Nauczyciel prowadzący współpracuje z rodzicami dziecka  także w domu, pomaga w trudnych sytuacjach, we wprowadzeniu i kontynuowaniu domowego programu terapii. Na terenie przedszkola oprócz zajęć indywidualnych nasi wychowankowie uczestniczą w zajęciach rytmicznych, wychowania fizycznego, czy też zajęciach w małej grupie rówieśniczej.

W okresie wakacyjnym mają możliwość udziału w półkoloniach organizowanych we współpracy ze Stowarzyszeniem na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży z Autyzmem „Aperio” o które działaniach można dowiedzieć się TUTAJ. W oddziaływaniach SOSW kładziemy duży nacisk na rozwijanie interakcji i umiejętności społecznych, umiejętności podstawowych przydatnych w dalszej terapii i edukacji, oraz minimalizowanie zachowań zakłócających uczenie się.

Przedszkole od 2006 roku współpracuje z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka. Placówka podlega systematycznej superwizji dr Anny Budzińskiej- Dyrektor IWRD. Terapeuci Przedszkola biorą udział w szkoleniach organizowanych przez Instytut, a także konferencjach, w których są także prelegentami. Poza tym terapeuci regularnie wyjeżdżają na obserwację zajęć do Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka, dzięki czemu powiększają swoje doświadczenia i korzystają ze wskazówek terapeutów  z Instytutu.

Więcej o tej placówce - tutaj.

Terapeutyczny Punkt Przedszkolny dla Dzieci z Autyzmem „Niebieski Domek” w Płocku

Terapeutyczny Punkt Przedszkolny dla Dzieci z Autyzmem „Niebieski Domek” w Płocku rozpoczął swoją działalność w styczniu 2015r. Rok później rozpoczęła działalność Pierwsza Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Autyzmem. Założycielkami i właścicielkami placówek są: Aldona Klekowicka – pedagog specjalny, terapeuta behawioralny, dyrektor i Marta Jasińska – psycholog/psychoterapeuta, terapeuta behawioralny. 

„Niebieski Domek” rozpoczynał swoją działalność z trójką wychowanków i cztero-osobowym zespołem specjalistów. Placówka jako pierwsza na terenie miasta Płocka i okolic miała ściśle terapeutyczny charakter i był on dedykowany dzieciom z autyzmem i ich rodzinom.

Miejsce to powstało z potrzeby serca i inicjatywy rodziców dzieci z autyzmem, którzy przez cały czas inspirowali i motywowali do podejmowania kolejnych działań. Trwająca od początku współpraca z IWRD Gdańsk w postaci regularnych superwizji  i intensywnych szkoleń pozwalała rozwijać prowadzoną przez w placówce terapię i stwarzać odpowiednie warunki do optymalnego rozwoju dzieci.

Idei pracy bliska jest wiara w każdego człowieka i możliwość jego rozwoju, nastawienie na współpracę z rodzicami oraz nadzieja i optymizm. wyrażona słowami ks. Kaczkowskiego „Dasz Radę”, zwłaszcza gdy nie jesteś sam i czujesz wsparcie.

W 2019 punkt przedszkolny to 13 wychowanków, w szkole uczy się 7 uczniów. Zespół tworzą specjaliści - terapeuci, nauczyciele „Niebieskiego Domku” to psycholodzy i oligofrenopedagodzy posiadający dużą wiedzę  i umiejętności w zakresie prowadzenia terapii ukierunkowanej na dzieci ze spektrum autyzmu. Wszyscy przechodzą szkolenia nt. stosowanej analizy zachowań, systematyczne staże w IWRD oraz poddają się okresowej superwizji prowadzonych zajęć. Większość zespołu posiada Certyfikat nauczyciela - terapeuty dziecka z  autyzmem. 

Wiodąca metodą rewalidacji jest stosowana analiza zachowań i związane z nią naukowo potwierdzone techniki uczenia.  Terapia behawioralna jest efektywnym i przyjaznym dziecku modelem pracy. Wyróżnia ją intensywność i szeroki zakres oddziaływańoraz wykorzystywanie motywacji dziecka w procesie uczeniai budowania jego pierwszych relacji społecznych. Wspomaganiem objęte są wszystkie sfery rozwojowe, a przede wszystkim mowa i obszar  zachowań. Początkowo terapia ma charakter indywidualny, co umożliwia dziecku nawiązanie kontaktu z terapeutami i intensywną naukę niezbędnych umiejętności. W miarę rozwoju i nabywania kolejnych umiejętności dzieci uczą się w parach, 3- osobowych grupkach, a następnie w miarę możliwości przygotowywane są i włączane do integracji.

Placówka oferuje:

  • intensywną terapię indywidualną i w 2-3 osobowych grupach w oparciu o naukowo potwierdzone metody uczenia (5 godz. terapii dziennie).
  • zindywidualizowany program terapii obejmujący wszystkie sfery rozwoju: mowę, umiejętności społeczne, zabawę, zdolności poznawcze i samodzielność.
  • trening czystości i jedzenia.
  • zaplanowaną integrację z rówieśnikami i współpracę z przedszkolem integracyjnym.
  • wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalizującą się w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Więcej o tej placówce - TUTAJ


Przedszkole oraz klasy dla uczniów z autyzmem w Szkole Podstawowej oraz Szkole Przysposabiającej do Pracy
w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Biskupa z Miry św. Mikołaja w Żukowie

Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy to placówka kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W skład ośrodka wchodzi Wczesne Wspomaganie Rozwoju, Zespoły Rewalidacyjno-Wychowawcze, Przedszkole, Szkoła Podstawowa oraz Szkoła Przyspasabiająca do Pracy.

Na każdym etapie nauczania uczą się u nas uczniowie ze spektrum autyzmu. Od wielu lat współpracujemy z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Superwizorzy z Instytutu podczas systematycznych superwizjii udzielają terapeutom wskazówek do dalszej pracy. Zespół terapeutów z naszej szkoły regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i sympozjach, w tym sympozjach organizowanych przez Fundację IWRD podnosząc swoje kwalifikacje do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu. Coroczne ewaluacje terapeutów, superwizje, terapia prowadzona w Pozytywnym Nurcie SAZ oparta na wynikach badań naukowych, ciągłe doskonalenie sprawia, iż terapia w naszej szkole spełnia wysokie standardy, dzięki którym posiadamy Rekomendacje Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.

Terapeuci tworzą każdemu wychowankowi indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET) w oparciu o sfery deficytowe rozwijając umiejętności samoobsługowe, społeczne, komunikacyjne, edukacyjne oraz na redukcje zachowań niepożądanych. Nauczyciele stale analizują dane z terapii upewniając się, że interwencja jest skuteczna. Uczniowie uczą się w oparciu o plany aktywności, metodę wyodrębnionych prób, uczenie incydentalne, modelowanie, wideomodelowanie i inne metody i techniki SAZ podczas codziennej pracy z nauczycielem w dwu lub trzyosobowych grupach. Każdy uczeń posiada zindywidualizowany system motywacyjny, który jest modyfikowany według potrzeb. Bardzo dużą uwagę poświęcamy na generalizację uczonych umiejętności, aby nasi wychowankowie mieli szansę na funkcjonowanie w środowisku społecznym.

Ofertę terapeutyczną poszerzamy o liczne działania innowacyjne oraz projekty edukacyjne, ogromnym dla nas sukcesem terapeutycznym jest fakt, iż opanowane umiejętności naszych uczniów pozwalają im na uczestniczenie w różnych inicjatywach. Dzięki regularnej terapii, podczas której zdobywają nowe umiejętności z powodzeniem wyjeżdżają na kilkudniowe wycieczki, angażują się w wydarzenia kulturalne i artystyczne, biorą udział w licznych działaniach. Uczniowie ze spektrum autyzmu w naszej szkole są członkami zespołu wokalno-tanecznego „Lubię to”, uczestniczą w próbach zespołu i występują przed większą oraz mniejszą publicznością zdobywając liczne umiejętności społeczne.

Co roku we współpracy z Powiatem Kartuskim organizujemy konferencję z cyklu „Zrozumieć Autyzm”, na którą serdecznie zapraszamy wszystkich terapeutów, nauczycieli, rodziców oraz inne osoby zainteresowane tematem. Staramy się dobierać tematykę wydarzenia do potrzeb osób ze spektrum autyzmu i zapraszać prelegentów, którzy tak jak my na co dzień pracują według Pozytywnego Nurtu SAZ, wspierają osoby z autyzmem w codziennym funkcjonowaniu i zechcą podzielić się swoimi doświadczeniami. Zapraszamy serdecznie do uczestnictwa w tym wydarzeniu.

Gorąco zapraszamy na naszą stronę internetową oraz stronę na Facebooku, na której na bieżąco można śledzić wydarzenia naszej wyjątkowej społeczności

Więcej o tej placówce - tutaj.


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   

© 2015 - 2022 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW