Fundacja IWRD realizuje program współpracy z placówkami zewnętrznymi, który zakłada implementację standardów gwarantujących wysoką jakość terapii opartej na modelu pozytywnego nurtu Stosowanej Analizy Zachowania - propagowanym przez IWRD. W przypadku właściwej realizacji standardów, współpraca poparta jest zaświadczeniem „Placówka rekomendowana przez IWRD” i może posługiwać się logo o tym samym tytule. Dla zachowania wysokich standardów terapeutycznych status placówki rekomendowanej przez IWRD przyznawany jest na jeden rok szkolny, a potem odnawiany.
Jesteś zainteresowany naszym systemem rekomendacji IWRD dla szkół i przedszkoli?
Napisz do nas e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Rekomendacja IWRD dla szkół i przedszkoli
Placówki realizujące terapię zgodnie z zasadami
Stosowanej Analizy Zachowania
Placówki rekomandowane przez IWRD na rok 2022/2023
Placówki starające się o rekomendację IWRD
Obecnie w procesie uzyskania rekomendacji jest:
- Szkoła Podstawowa nr 2, im. Jana Pawła II w Starachowicach
- Placówki Niepubliczne TIKA z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Bytomiu
Standardy placówek rekomendowanych przez IWRD
Placówki rekomendowane przez IWRD prowadzą terapię, której skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi. W placówkach tych nie wdraża się metod nie udokumentowanych naukowo! Placówki realizują terapię zgodnie z zasadami stosowanej analizy zachowania (terapii behawioralnej) i spełniają następujące standardy:
1. Terapia jest zorganizowana wg określonych zasad.
- W przypadku małych dzieci w początkowym okresie prowadzona jest terapia indywidualna lub maksymalnie w grupach dwuosobowych
- Zaplanowany jest proces wdrażania do grupy – planowe zwiększanie liczby uczniów podczas poszczególnych zajęć
- Wszystkie pomoce do realizacji zadań danego dnia są odpowiednio wcześniej zaplanowane i przygotowane
- Pomieszczenia, w których prowadzona jest terapia są dostosowane do prowadzonego programu
2. W terapii dzieci i młodzieży z autyzmem wykorzystywane są techniki uczenia, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi.
Należą do nich:
- Plany aktywności
- Metoda skryptów i ich wycofywania
- Wideotrening
- Uczenie incydentalne
- Technika wyodrębnionych prób
3. Placówki posiadają dokumentację prowadzonej terapii.
Dokumentacja zawiera:
- Rejestrację wszystkich prowadzonych zadań – dane zbierane co najmniej raz na dwa tygodnie
- Opis poszczególnych programów wraz z opisem pomocy, wykorzystywanych podczas realizacji poszczególnych zadań
- Programy są nastawione na rozwijanie wszystkich sfer deficytowych dzieci
- Rejestrację i opis postępowania w przypadku pojawiania się trudnych zachowań
4. Wszystkie dzieci posiadają zindywidualizowane systemy motywacji.
- Odpowiednio dobrane i modyfikowane nagrody bezpośrednie
- W miarę osiąganych postępów żetonowy system wzmocnień oraz tablice wyboru nagród
5. Rodzice bądź opiekunowie ucznia są informowani na początku roku o programach edukacyjnych, na koniec roku o poczynionych przez dziecko postępach.
6. Wszyscy terapeuci zdają raz w roku profesjonalną ewaluację - zakres ewaluacji terapeutów jest uzgadniany z superwizorami z IWRD.
7. Placówka jest superwizowana przez specjalistów z IWRD.
8. Placówka rekomendowana jest całkowicie odrębnym podmiotem.
- Zadaniem IWRD jest służenie pomocą i radą odnośnie prowadzonej terapii.
- Odpowiedzialność za wyniki terapii i sposób wprowadzania poszczególnych zaleceń ponosi dana placówka.